کاشت شهری

جمعیت رو به رشد شهرها باعث شده که نیاز مردم به مصرف مواد غذایی بالا رفته و اگر  جهت رفع این نیاز راهی پیدا کنیم ، مسلما با مشکلات کمتری روبرو خواهیم شد

برای پیشگیری از این مشکل کشوزهای پیشرفته راه های موثری را در پیش گرفته اند و روز به روز برای رفع این مشکل ، آماده تر و مقاوم تر می شوند.

که اگر کشورهایی مثل ما بی تفاوت باشیم در آینده ای نه چندان دور وابستگی مان به دیگر کشورها بیشتر خواهد شد.

پس بیایید ما نیز مانند آنها مشکل را قبل از اتفاق پیشگیری کنیم و اولین قدم را برداریم

ادامه دارد : 

 

امنیت غذایی

نابر تعریف سازمان ملل در سال ۱۹۸۶، امنیت غذایی را دسترسی همه مردم به غذای کافی در تمام اوقات برای داشتن یک جسم سالم می‌دانند. طبق این تعریف موجود بودن غذا، دسترسی به غذا و پایداری در دریافت غذا سه عنصر اصلی می‌باشند. .[۱]

امنیت غذایی[ویرایش]

امنیت غذایی و ایمنی غذا از واژههایی مهم و کاربردی است که امروزه در اسناد توسعه ای به آن پرداخته شده‌است و از سوی مسوولان به کار گرفته می‌شود. امنیت غذایی به دسترسی همه افراد یک جامعه، در تمام ادوارعمر به غذای کافی و سالم برای داشتن زندگی سالم و فعال گفته می‌شود و در آمد خانوار از عوامل مهم در تامین امنیت غذایی در یکنظام اجتماعی می‌باشد. عامل مهم دیگر در تامین امنیت غذایی جامعه، ذائقه و دانش تغذیه‌ای خانوادهها در نحوه تخصیص بودجه برای تهیه بهترین نوع غذای در دسترس و چگونگی تقسیم غذا در خانواده می‌باشد. امنیت غدایی زمانی تامین می‌شود که سرانه سبد غذایی خانواده به صورت صحیح انتخاب و تهیه شود، برای افراد خانواده کافی و به صورت صحیح طبخ شود تا عناصر و مواد غذایی سالم و صحیح به سلولها و اندام‌های بدن برسد. برای تامین امنیت غذایی در یک کشور و نظام اجتماعی باید سازمان‌ها و نهادها با هم همکاری داشته باشند و با هماهنگی یک سازمان متولی امنیت غذایی، بر تولید یا واردات مواد و محصولات غذایی، آموزش و تبلیغ و آگاهی دادن به جامعه و سیاست گذاریهای کلان اقتصادی نقش ایفا کنند. سازمان متولی امنیت غذایی باید نسبت به نوع مواد غذایی، میزان و قیمت آنها همیشه مطلع باشد و بررسی کند که همه مردم از نظر فیزیکی به این غذا دسترسی داشته باشند و درآمدشان به قدری باشد که بتوانند این غذا را بخرند و این سازمان در صورت بروز بحران باید زنگ خطر را به صدا در آورد و اندازه گیری این امنیت را بر عهده بگیرد.

ایمنی غذایی[ویرایش]

ایمنی غذایی یعنی اطمینان از اینکه غذایی که مردم جامعه استفاده می‌کنند بطور کامل سالم و فاقد هرگونه آلودگی باشد؛ این آلودگی می‌تواند شامل آلودگی میکروبی، انگلی و یاشیمیایی باشد. بررسی‌های علمی نشان می‌دهد که در دهه‌های اخیر با گسترش تکنولوژی و افزایش مصرف افزودنی‌ها، آفت کشها، آنتی بیوتیکها و هورمونها در تولید مواد غذایی درکشورهای در حال پیشرفت، اثرات سوء و انکارناپذیری بر سلامت انسان‌ها بوجود آمده‌است. این آلودگی‌ها و بیماری شامل بروز انواع ناهنجاری‌های مادرزادی و سرطانها به ویژه در کودکان می‌باشد. براساس آمار، میزان وقوع مسمومیتهای ناشی از آلودگی غذا در کشورهای در حال پیشرفت ۱۳% بیشتر از کشورهای صنعتی است.

امنیت غذایی  با تولید محصول سالم و ارگانیک در شهرها از مهمترین مسائل روز در جهان می باشد

که تیکی از مهمترین راه حل ها برای تأمین غذا ، تولید محصولات کشاورزی در شهرها  می باشد 

که با آموزش و ایجاد امکانات کاشت در فضاهای شهری ،خانگی و طبقاتی می توان بسیاری از تولیدات سالم را برنامه ریزی کرد .

بام ها یک سوم هر شهر را در دل خود دارند که بهترین فضای  کاشت   را می توان در آنها ایجاد کرد .

یک سوم دیگر را در پارک ها ، حاشیه های بزرگراه ها و محوطه های اطراف و کلا فضاهای سبز ، میتوان یافت 

که بسترهای بسیار مناسبی جهت ایجاد باغهای طبقاتی و کاشت های عمودی می باشند .

میتوان ساختمان های کاشت طبقاتی ساخت و با روش های نوین بهترین شرایط تولید را یحاد نمود 

c0k_امنیت_غذایی_در_ایران.jpg

upa

Assessments on Urban and Peri-urban

Agriculture

http://start.org/programs/upa

Urban and peri-urban agriculture (UPA) faces significant pressures from rapid urban expansion and related stresses. START and UNEP recently partnered with several organizations to undertake a nine-city assessment of UPA in Africa and Asia. The assessments examined key environmental and governance dimensions of UPA to advance understanding of how increasing urban pressures on land and water resources, and intensifying climate risks, are undermining the resilience of UPA in the face of rapid urban development. The assessments are helping to better inform city-based decision making on risk management for UPA that have directimplications for advancing urban adaptation and resilience planning.

 
A synthesis paper based on the nine city assessments has just been published in Urban Climate and is available here online in full text form through 18 June 2015.

The assessment reports are available below.

Addis Ababa
Ethiopia
Dar es Salaam
Tanzania
Kampala
Uganda
Dakar
Senegal
(English)
(French)
Ibadan
Nigeria
Tamale
Ghana
Chennai
India
Kathmandu
Nepal
Dhaka
Bangladesh

Workshops

For more information, contact Jon Padgham at jpadgham@start.org

START is working in partnership with UN Environmental Programme, the World Meteorological Organization, the Intergovernmental Panel on Climate Change, the US Agency for International Development, the University of Ghana, the University of Dar es Salaam and the Bangladesh Centre for Advanced Studies.

 

 

 



Last Updated on June 11th, 2015

QUICK LINKS

 

CAPACITY BUILDING THROUGH…

آموزش کاشت سبزیجات در مدارس اندونزی

کشور ایران نیز می بایست چنین 

 

آموزش هایی را  در مدارس کشور

 

برنامه ریزی کند

 

کاشت سبزیجات در مدارس

Indonesia’s target schools

Location: Batang District, Central Java Province

Note: SDN = Sekolah Dasar Negeri = Public Elementary School

10 schools with AVRDC intervention

No School Name Village Sub-District
1. SDN SAWANGAN 02 SAWANGAN GRINGSING
2. SDN SEMBUNG 01 SEMBUNG BANYU PUTIH
3. SDN TEMBOK 01 TEMBOK LIMPUNG
4. SDN KEPUH KEPUH LIMPUNG
5. SDN SOJOMERTO 01 SOJOMERTO REBAN
6. SDN KAUMAN 07 KAUMAN BATANG
7. SDN SIDAYU SIDAYU BANDAR
8. SDN SAWAH JOHO 02 SAWAH JOHO WARUNG ASAM
9. SDN KEMIRI 03 KEMIRI BARAT SUBAH
10. SDN MENJANGAN 01 MENJANGAN SUBAH

Control schools

10 schools without AVRDC intervention (only regular program)

No School Name Village Sub-District
1. SDN BROKOH BROKOH WONOTUNGGAL
2. SDN WATES 02 WATES WONOTUNGGAL
3. SDN SAWAH JOHO 01 SAWAH JOHO WARUNG ASEM
4. SDN PANDAN SARI 01 PANDAN SARI WARUNG ASEM
5. SDN SIMBANG DESA 01 SIMBANG DESA TULIS
6. SDN GUMAWANG 03 GUMAWANG PECALUNGAN
7. SDN TEGALSARI 01 TEGALSARI KANDEMAN
8. SDN KUTOSARI KUTOSARI GRINGSING
9. SDN KALIREJO 02 KALIREJO BAWANG
10. SDN BAWANG 02 BAWANG BAWANG

 10 schools without School Garden Program

No School Name Village Sub-District
1. SDN PROYONANGGAN 9 KAUMAN BATANG
2. SDN TOSO TOSO BANDAR
3. SDN TEMBOK 02 TEMBOK LIMPUNG
4. SDN KALISALAK KALISALAK LIMPUNG
5. SDN PODOMASAN PADOMASAN REBAN
6. SDN SAWANGAN 01 SAWANGAN GRINGSING
7. MI (ISLAMIC SCHOOL) SEMBUNG SEMBUNG BANYU PUTIH
8. SDN KEMIRI BARAT 01 KEMIRI BARAT SUBAH
9. SDN KARANG TENGAH 01 KARANG TENGAH SUBAH
10. SDN SAWAH JOHO 02 SAWAH JOHO WARUNGASEM
 
Posted in: Indonesia
 

آموزش کاشت شهری

TOT in Batang!

Contributed by Ratih Rosyiati.

A successful TOT training for vegetables in school activities was held on Tuesday-Thursday, 3-5 June 2014 in Batang, Central Java, Indonesia.

More than 50 participants attended the first day of training, including 10 principals, 20 elementary school teachers designated as companions for school garden activities, 10 home garden companions, and 10 coordinators of women’s groups who will implement home gardens, along with representatives from the Batang Agency for Food Security (Johan team), representatives from the Agency for Food Security Central Java Province (Rini team), and representatives from the Agency for Food Security, Ministry of Agriculture.

About 40 people joined in the second and third day of activities, as the principals were unable to attend for the full training session.

First Day : 
1.    Overview and introduction: “Programs and School Garden Pilot Project Vegetables Go to School” by Ms. Sri Sulihanti, Head of the Center of Dietary Diversification, and Food Safety.
2.    “The Importance of Food Diversification, Consumption, Nutritious, Balanced Diets and Safety” and “Importance of Vegetable Consumption for Children’s Nutrition” by Ms. Rinna Syawal, Agency for Food Security, Ministry of Agriculture.
3.    “Design, Development and Implementation of School Gardens” and “Communication Strategy and Introduction to the Importance of School Gardens to the Students” by Mr. Ketut Kariada, Chief Executive, AVRDC School Gardens Program, Bali.

Second Day :
1.    Growing Vegetables in School Gardens (Theory)
(nursery, planting media, composting, maintenance, handling organisms / integrated pest management on crops / vegetable pesticide manufacturing techniques that are safe for the environment, etc.)
2.    Growing Vegetables in School Gardens (Practice)
(nursery, planting media, composting, maintenance, handling organisms / integrated pest management on crops / vegetable pesticide manufacturing techniques that are safe for the environment, etc.).

Third Day:
1.    Synergy between school gardens, environmental hygiene, health and sanitation and clean water from the Department of Health
2.    Data collection of Indonesian VGtS Team (Ratih and Dhany).

Ms. Gayatri Indah Cahyani, Head of Food Security Central Java Province, and Ms. Sri Sulihanti, Director, Consumption and Food Safety also attended the TOT.

IMG_3448.JPG

Slower | Stop | Faster
IMG_3470.JPG
 
 
 IMG_3505.JPG

آموزش کودکان جهت پرورش سبزیجات،

آموزش کودکان جهت پرورش گیاهان خوراکی

 

Great ideas to promote vegetable consumption!

The Indonesia Vegetables Go to School project team has developed two clever tools to encourage students to eat more vegetables: a handy lunchbox and a school classroom clock! Both are printed with the words, Anak Pinat Suka Makan Sayur — “Smart Children Like to Eat Vegetables”. These two items are great ways to remind children and their families to include more vegetables in daily meals.

Thanks to Ratih Rosyiati for the photos!

7.jpg

Time to eat vegetables!

9.jpg

Students are delighted with their new lunchboxes

 
Posted in: IndonesiaThe Toolshed

سرزمین ماتریس

شرکت  گلپخش صبح امروز  

با همکاری سازمان بین المللی فائو جهت ایجاد کاشت در فضاهای محدود و شهری همکاری دو جانبه ای را در برنامه کاری خود گنجانیده است تابتوان به امنیت غذایی در شهرها دست یافت 

بام های شهرها را تبدیل به بام های کاشت ارگانیک کنیم با کاشت در فضاهای محدود ، طبقاتی و شهری

این بستر را ایجاد کنیم

بستر کشت  خودآبیار " ماتریس " این امکان را برای شما فراهم می آورد